Dla wszystkich naszych przedszkolaków w razie potrzeby organizujemy specjalistyczną pomoc w rozwoju. Przedszkole zatrudnia psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę, terapeutę integracji sensorycznej. Każda nauczycielka oprócz kierunkowego wykształcenia w zakresie wychowania przedszkolnego, posiada specjalistyczne przygotowanie do pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi (tj. podyplomowe studia z zakresu pedagogiki specjalnej lub terapeutycznej albo wczesnego wspomagania rozwoju).
Dziecko podczas rekrutacji odbywa pod opieką rodzica wizytę u psychologa opiekującego się przedszkolem w celu dokonania krótkiej oceny aktualnego poziomu rozwoju dziecka. Nauczyciele, w pierwszych tygodniach uczęszczania dziecka do przedszkola, prowadzą planową obserwację rozwoju dziecka. Rodzice otrzymują ocenę rozwoju dziecka dotyczącą jego funkcjonowania w podstawowych obszarach rozwojowych w czasie indywidualnego spotkania z nauczycielami prowadzącymi grupę, w umówionym terminie, zazwyczaj po pierwszym miesiącu pobytu w przedszkolu.
W naszym przedszkolu dzieci mają możliwość korzystania z różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach:
- przedszkola,
- orzeczenia o kształceniu specjalnym,
- zajęć w ramach opinii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - zakładka - Diagnoza i Terapia
- Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego (skierowanie od lekarza - NFZ).
- odpłatnie, w ramach Towarzystawa Krakowskiego Ośrodka Rehablitacji Wieku Rozwojowego - zakładka - DIagnoza i Terapia
Rodzice przedszkolaka u którego zachodzi potrzeba terapii są informowani o takiej formie pomocy na terenie przedszkola.
W ramach przedszkola wszystkim dzieciom oferujemy:
Nieodpłatnie (tj. w ramach czesnego):
- diagnozę logopedyczną,
- obserwację pedagogiczną i psychologiczną,
- grupowe zajęcia z muzykoterapii,
Odpłatnie:
- terapię SI (integracji sensorycznej)
- terapię ręki
- terapię logopedyczna
- terapię psychologiczną
-
terapię Montessori
Dla każdego dziecka opracowujemy program pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - Indywidualny Program Terapeutyczny (IPET). Przedszkolakom z orzeczeniem o kształceniu specjalnym oraz opinią wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustalamy indywidualny program zajęć, według zaleceń zawartych w tych dokumentach.
Przedszkolaki, u których zdiagnozowano nieprawidłowości rozwojowe mają też możliwość uczęszczania na bezpłatne zajęcia w tym samym budynku - w Krakowskim Ośrodku Rehabilitacji Wieku Rozwojowego, przy którym znajduje się nasze przedszkole: logopedyczne, fizjoteraputyczne, indywidualne sesje psychologiczne, grupowe zajęcia psychologiczne. Jest także możliwa terapia rodzinna. Dzieci potrzebujące wsparcia w rozwoju ruchowym mogą korzystać z pomocy wykwalifikowanych rehabilitantów. Diagnozę w zakresie rozwoju ruchowego stawia lekarz pediatra, specjalista w zakresie rehabilitacji rozwojowej. Jest również możliwość konsultacji neurologicznej i psychiatrycznej.
Warunek korzystania z ww. pomocy: skierowanie od lekarza pediatry do poradni rehabilitacji dla dzieci, lub poradni neurologicznej dla dzieci, lub poradni psychologicznej lub do ośrodka dziennego. Zajęcia realizowane są nieodpłatnie, w ramach kontraktu z NFZ, z udziałem rodziców.
Inną drogą realizacji pomocy specjalistycznej jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, uzyskana z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, właściwej dla rejonu zamieszkania,jeżeli dziecko nie uczęszcza do przedszkola, ajeśli jest już przedszkolakiem, to rejonowej dla przedszkola lub np. z Ośrodka Wczesnej Pomocy Psychologicznej na ul. Półkole 11. Te zajęcia są także nieodpłatne, realizowane z puli środków gminy Kraków. Powołany wtedy zespół przez koordynatora ustala wraz rodzicami progam terapii oraz formy terapii w zależności od zaleceń w opinii.
Istnieje także możliwość korzystania z odpłatnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej, której oferta znajduje się w zakładce: DIAGNOZA I TERAPIA.